I mars 2014 slutade jag äta p-piller. Även om både jag och min sambo var inställda på att det skulle ta tid innan vi skulle bli gravida så hoppades jag så innerligt att det skulle fungera på en gång. 
 
Jag fick min första mens ganska sent och efter ungefär fyra månader började vi misstänka att något inte var som det skulle. Jag hade väldigt långa och oregelbundna menscyklar. I oktober 2014 valde vi att testa använda oss av ägglossningstest, fick ett positvit test och tre veckor senare var jag nästan helt säker på att vi var gravida - men fick ett negativt graviditetstest. Veckorna gick och ingen mens kom. Då valde jag att ta kontakt med en gynekoligisk mottagning och fick efter en månad komma på en undersökning, mensen hade fortfarande inte dykt upp. Efter min undersökning sa gynekologen att jag mest troligt hade PCOS och efter ett par veckor fick jag även ett brev hem där det stod att jag med största sannorlikhet hade PCOS och hänvisades till en fertilitetsmottagning. 
 
Det gjorde så ont att få det brevet. Ingen information om vad PCOS var, bara en diagnos att googla på. Och vilken jävla skit man kan hitta genom att googla. Jag valde hur som helst att ta kontakt med en fertilitetsmottagning ganska snabbt, då jag förstod att kötiden skulle vara rätt lång. Vi fick tid efter ungefär fyra månader, i februari. Och den där försvunna mensen, den dök upp två veckor innan första besöket på fertilitetsmottagningen.

Kommentera

Publiceras ej